Home

ROY MEIJER, Utrecht

Zaterdag 18-03-1995 | Sectie: Overig | Pagina: 8

Ik heb me behoorlijk verwonderd over de ‘discussie’ over nationale identiteit. Veel termen zijn voorbijgekomen om het typisch Nederlandse te beschrijven: calvinistisch, beginselvast, multicultureel, egalitair (Meindert Fennema geeft een overzicht in NRC Handelsblad van 20 februari). Toch komen deze beschrijvingen niet in de buurt van een vastpinnen van een ‘nationale identiteit’.

De vraag ‘wat is de (Nederlandse) identiteit?’ is in dit verband dan ook steeds een verkeerde vraag geweest. Naar mijn idee kom je een stuk verder met de vraag: ‘Hoe wordt een nationale identiteit opgebouwd?’ (ofwel ‘hoe komen we aan dat typische Nederlandse gevoel’). Dan kun je stellen dat een nationale identiteit bestaat uit een verzameling van ervaringen die iedereen in een bepaalde (sub-) cultuur met elkaar gemeen heeft. Het gaat om de kleine alledaagse dingen die we allemaal wel kennen.

Een lijstje met voorbeelden uit de verzameling van mijn generatie (en subcultuur): De Fabeltjeskrant, De Stratenmaker op Zee-Show, mens-erger-je-niet, monopolie, lagere school, woensdagmiddag vrij, middelbare
school, brugsmurfen, degelijke leren schooltas, klasse-avonden en schooldisco’s, Hilversum 3, rijen bij het postkantoor, boodschappen bij de AH, nog veel meer voorbeelden van televisieprogramma’s, de oorlog (verhalen van opa’s en oma’s en oudere ooms en tantes), de OV-studentenkaart, watersnood en Henny Huisman et cetera.

Een nationale identiteit zal vervagen naarmate de verzameling van ‘nationaal-gebonden’ ervaringen van een generatie of inwoners van een land wordt vervangen door ervaringen die die groep deelt met inwoners van andere landen. In plaats van alleen Nederland 1 en 2, hebben we nu MTV, Eurosport en CNN erbij en bouwen we aan een ervaringsverzameling die steeds meer lijkt op die van andere culturen. Het heeft echter weinig zin om je daarover zorgen te maken, want het opbouwen van een verzameling gemeenschappelijke ervaringen is een proces dat je nauwelijks kunt beïnvloeden.
Maar de Fabeltjeskrant moet dus wel blijven.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s