Home

Ik had een paar weken geleden mijn eigen Stanley aan de lijn – die prototypische Engelse telefonische verkoper die collega Ineke zo mooi beschrijft in haar blog – alleen heette die van mij Marcell. Marcell is vertegenwoordiger van Insight Publishers en hij had een geweldige aanbieding voor een prachtig communicatieplatform SEED. SEED is a digital publication builder and dissemination service for research projects en biedt dus een platform voor communicatie intern en met de belangrijke (Europese) stakeholders van je wetenschappelijke project. Gekoppeld aan allerlei combi’s met  het Europees georiënteerde Projects Magazine natuurlijk bijna niet te versmaden. Waar mag ik tekenen?

Los van de werkelijkheid
Ware het niet dat dit exclusieve platformmodel het gewoon niet gaat redden. De concurrentie van platforms die steeds meer mensen sowieso al gebruiken in hun dagelijks leven is gewoon te sterk. Waarom betalen voor een fancy platform, dat los staat van de werkelijkheid, als Facebook gratis dezelfde, zo niet meer, functionaliteiten biedt via hun Pages en Groups?

De concurrent is al weg
Concurrent SAGE Publications is al over – if you can’t beat them, join them – met hun thecommunicationspace.com: ‘SAGE Publications regret to announce the closure of Communicationspace – our Media and Communication Studies social network. SAGE was one of the first publishers to launch discipline based community sites with communicationspace launching in 2010.  Since launch however, we have seen the rise and investment in competing services such as LinkedIn, Mendeley and Academia.edu amongst others. Moving forward, we will continue to invest in our Media and Communication Studies Twitter and Facebook channels. We hope you will follow us on Twitter or Facebook to stay up to date with SAGE’s must-have content.’.

Wat mij betreft een heel groot teken aan de wand. Als uitgevers hun spullen via Facebook en Twitter gaan aanbieden, dan hebben die platforms dus gewoon ‘gewonnen’ – een constatering, geen waardeoordeel. Dit gaan we meer zien, en ik durf te voorspellen dat ook SEED.op soortgelijke wijze gedoemd is te mislukken.

Aandelen
Dus Marcell, sorry, ik ga geen gebruik maken van je prachtige, met heel veel woorden onderbouwde aanbod om communicatie van en over onze onderzoeksprojecten via SEED te gaan doen.
Ik denk er wel steeds harder over om toch maar wat van die aandelen Facebook en Twitter te gaan aanschaffen.

Advertisements

One thought on “If you can’t beat them

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s