Home

Ik keek gisteren even in de Twittertimeline van Teun van de Keuken, of hij nog van plan was serieus te gaan reageren op de reacties (zoals 1 en 2 ) die hij via diverse kanalen had gekregen op zijn Parool-opiniestuk ‘Eén communicatieadvies van mij: voorlichters, bemoei je er niet mee.’

Gniffelen
Het was duidelijk dat dat niet zou gaan gebeuren, hij leek het vooral gniffelend amusant te vinden dat hij ons voorlichters weer ’s op de kast had gekregen. Dat hadden we eigenlijk ook wel kunnen weten: Parool biedt geen mogelijkheid voor comments onder opiniestukken, dus dat zegt al iets over bereidheid tot interactie.

@frankahummels ik schreef 2 weken geleden column over voorlichters. Die zijn nu al 2 weken boos. Vooral autobashing dus. En bijval journos

— Teun van de Keuken (@Teunvandekeuken) January 28, 2014

Niet meer de kast op
Ik denk dat het nu echt maar ‘s tijd wordt dat wij stoppen met ons zo op de kast te laten jagen. Niet meer happen op makkelijke stukjes van journalisten met de zoveelste klaagzang dat wij voorlichters allemaal in de weg liggen. Het heeft geen zin, het heeft eigenlijk al decennia lang geen zin. Toen ik in 1988 op de School voor Journalistiek in Utrecht begon in de eerste lichting voorlichters was die stammenstrijd en het verwijt er al, en dat zal gewoon zo blijven.

Niet ons probleem
En wat een collega van me net heel terecht opmerkte: ‘Het is ook gewoon niet ons probleem’. De journalist heeft last van ons, niet andersom. Het is gevoelsmatig misschien niet leuk dat journalisten je af en toe niet heel erg aardig vinden, maar zoals mijn kleine nichtje dan zo bloedirritant kan zeggen: ‘Lekker voor je’.

We leggen het nog één keer uit
Waarom zouden we het willen blijven uitleggen, als er toch steeds weer geen bereidheid tot dialoog blijkt te zijn (parallel met de wetenschapcommunicatie is trouwens het Science Deficit Model – ‘we leggen ’t nog één keer uit’ werkt gewoon niet als communicatiestrategie). Moeten we niet meer doen dus.

Orde van de dag
Ik heb me de afgelopen jaren steeds druk gemaakt in blogs en comments om dit soort stukjes, gewoon omdat ik naïef hoopte dat er déze keer wel wat kwartjes zouden vallen, dat er iets van interactie zou ontstaan, maar die illusie is nu eindelijk weg (ik heb die idealistische naïviteit nog best wel lang volgehouden, al zeg ik het zelf).
Maar nu ben ik dus uitgehapt. Klaar. Over tot de orde van de dag: het tegenwerken van journalisten.
Lekker voor je.

One thought on “Uitgehapt

Leave a Reply

