Home

‘Groeiende segregatie in Europese steden door inkomensongelijkheid’ was de titel van een persbericht van onze faculteit Bouwkunde van een weekje geleden (maandag 17 augustus). ‘De groeiende kloof tussen arm en rijk zorgt in steeds meer Europese steden voor ruimtelijke segregatie’, was de essentie van de studie.
Ik mocht in de zijlijn een beetje meekijken/tweeten, en mijn inschatting was dat het voor vakbladen zeker wel een interessant gegeven was, maar dat ‘landelijk’ er waarschijnlijk weinig mee zou kunnen, vooral omdat ‘Amsterdam is de enige van alle onderzochte steden waar de sociale menging van bevolkingsgroepen iets toenam’, volgens het persbericht. Dus weinig aan de hand in eigen land, dus niet zo veel nieuws te melden.

Dacht ik.

hipsters

Voorpaginanieuws Volkskrant dus (zaterdag 22 augustus).
De verhipte stad – Hoe hipsters, creatievelingen en rijken razendsnel de hoofdstad veroveren. En hoe de kloof met de rest steeds groter wordt’.

Plus een artikel over de studie op Ten Eerste pagina 6 ‘Kloof tussen arm en rijk in Amsterdam wordt snel groter’, want ‘Amsterdam springt er in het onderzoek gunstig uit, maar nu de crisis op de woningmarkt voorbij is en er steeds meer sociale huurwoningen worden verkocht, zal de segregatie groter worden’. Gelukkig, er komt ellende aan, dus toch nog nieuws.
Plus een hele special van Vonk over het onderwerp dus. Niet slecht…

Lesje in nederigheid maar weer: je kunt het niet altijd goed inschatten.

En een andere les, ook al vaker geleerd, maar goed om weer ’s te herhalen: een beetje journalist geeft – als het goed is – een eigen draai en invulling aan jouw persbericht, en pikt eruit – en uit de studie zelf natuurlijk – wat hij of zij nieuwswaardig acht. Iets om rekening mee te houden wanneer je de media opzoekt: er kan altijd iets anders uitkomen dan jij verwacht (zie trouwens deze Volkskrant factchecker voor een andere casus).

Dat is wat mij betreft wel zoals het oldskool hoort: een persbericht is vooral bedoeld om aandacht op een interessant onderwerp te vestigen, waarna de geïnteresseerde journalist er zijn of haar eigen ‘ding’ mee gaat doen. Wel goed om te zien dat dat af en toe ook nog zo werkt, in deze tijden van knippen en plakken.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s