Ik had gisteren een mediavraagje (dacht ik) van een redacteur van Feiten en Fabels van SBS6. Of wij in ons bedrijf (sic) iemand rond hadden lopen die iets over cookies (de digitale variant natuurlijk) kon vertellen.
Bij het tweede contact hierover vroeg hij of er ook budget voor was. Naïef als ik ben, meldde ik dat onze wetenschappers daar niet voor betaald hoeven te worden, graag gedaan.
Zijn antwoord, niet letterlijk, maar hier kwam het wel op neer: ‘Nee, jullie moeten óns betalen om jullie wetenschapper te laten optreden, want we hebben een groot bereik en leuk publiek en zo’…
Het gesprek was daarna heel snel afgelopen.
Update 10/09/2015, 20:20 Ik heb de naam van de redacteur even weggehaald. Dit stukje is een bewerking van een intern mailtje naar wat collega’s, en de naam op dit platform noemen was niet nodig en niet netjes, en daarvoor excuses.
Update 27/11/2015 Hilde de Laat heeft in het kader van haar studie hierover een stuk geschreven, dat is gepubliceerd op De Nieuwe Reporter: Feit of fabel? Wetenschappers moeten betalen voor media-aandacht
Gerelateerde blogs:
‘Bent u van de journalistiek of de commercie?’ (nu ook op DNR)
Studentenproject als alternatief voor advertorial
Hoe herken je de trucjes van Stanley, de advertentieverkoper?
Pingback: Paid publicity | Wetenschappers in beeld
haha, net als open access publiceren dus eigenlijk
Ik vind het nogal heftig. Zouden er ook kennisinstellingen wél betalen voor de airplee?
@Maarten ik denk dat het voor dit soort programma’s wel meevalt – ik kom dit maar relatief weinig tegen. Wat vaker zal het gebeuren bij specials bij kranten, hoewel wij communicado’s zoveel mogelijk proberen daar voor te gaan liggen: https://roymeijer.wordpress.com/2012/02/03/studentenproject-als-alternatief-voor-ad/
Lukt helaas niet altijd.
Mmm, opmerkelijk verhaal, hoewel ik regelmatig wordt gebeld met de vraag of ik iets tegen kosten geplaatst wil hebben over de universiteit (sponsored magazines ed)
Pingback: Is het journalistiek of is het commercie? | Michel's Blog
Pingback: “Bent u van de journalistiek of de commercie?” | Michel's Blog
Pingback: "Bent u van de journalistiek of van de commercie?" - Blog - De Nieuwe Reporter - Journalistiek & Nieuwe Media
Pingback: Roy Meijer – heeft een bericht van de communicatieafdelingen | RoyMeijer
Pingback: "Bent u van de journalistiek of de commercie?" - Michel's Blog