Home

‘Onafhankelijk en integer’: twee begrippen die regelmatig in combinatie gebruikt worden, de een lijkt zelfs voorwaarde voor de ander. Alleen als je onafhankelijk bent, kun je integer zijn, zo lijkt het. Nu is ‘onafhankelijkheid’ een begrip dat in de journalistiek in ieder geval al helemaal kapot-gediscussieerd is, en ik ben van de school ‘onafhankelijkheid bestaat niet’, dus daarmee zijn we snel klaar. Maar als onafhankelijkheid niet bestaat, wat betekent dat dan voor integriteit? Kun je ‘afhankelijk’ zijn, en toch integer? Hopelijk wel, want als de een voorwaarde is voor de ander, en onafhankelijkheid niet bestaat, dan is het ook meteen afgelopen met de integriteit.

Monsatan
De kwestie kwam bij me op toen ik vorige week bij de ‘dialoog Wetenschap’ was van Nefyto (Nederlandse Stichting voor Fytofarmacie), de brancheorganisatie van de agrochemische industrie in Nederland. Thema’s die die middag en avond aan de orde kwamen: onafhankelijkheid, wetenschapscommunicatie en kennisontwikkeling, en de positie van de industrie bij deze thema’s. Aangezien een branche als deze heel snel te maken krijgt met de WC-eend-reflex, en bovendien de schaduw van Monsatan Monsanto hangt over iedere (maatschappelijke) discussie in dit veld (en daarbuiten trouwens ook), begrijpt u dat dit boeiende materie was. De termen onafhankelijkheid en integriteit werden natuurlijk regelmatig genoemd in de loop van de bijeenkomst, en het was dus in deze context dat ik me ging afvragen of deze begrippen elkaar uitsluiten, of misschien ook niet. Gerelateerde woorden: betrouwbaarheid en beïnvloedbaarheid.

Afhankelijk, transparant en integer?
Even op mezelf betrekken: ik ben adviseur wetenschapscommunicatie van de TU Delft, dus het zal redelijk duidelijk zijn waar mijn afhankelijkheid ligt. Toch hoop ik dat ik ook als integer en betrouwbaar overkom in het (bestuurs-)werk dat ik doe (de comments staan open…) – kun je überhaupt van jezelf zeggen dat je integer bent?
Transparantie is een sleutelwoord in deze discussie natuurlijk: transparant zijn over je afhankelijkheid is volgens mij noodzakelijke voorwaarde voor integriteit, natuurlijk ook geen hogere wiskunde. Maar als onafhankelijkheid dus sowieso al niet bestaat, is openheid/transparantie dan genoeg om betrouwbaar/integer te zijn (als journalist*, of als wetenschapper**, of als communicatieadviseur), of komt daar meer bij kijken? Er bestaat hierover ongetwijfeld scheepsladingen vol aan literatuur, kom maar op met de inzichten.

* Lees de bijdrage van Amanda Verdonk op De Nieuwe Reporter: 4 tips voor journalisten die met commerciële opdrachtgevers toch geloofwaardig willen blijven

** In de Nefyto-bijeenkomst werd gewezen op de Nederlandse Gedragscode Wetenschapsbeoefening als nuttige leidraad voor wetenschappers bij dit soort vragen. 

2 thoughts on “Afhankelijk en (toch) integer

Leave a Reply

