Home

Ja, de titel dekt de lading, je leest het goed. Dit wordt een rare blog, noem het een vakantieblog of iets dergelijks, want geschreven in Frankrijk, in ons vakantiehuisje – erg leuk huisje trouwens – .

Over zo’n onderwerp dat je in het midden van de nacht bedenkt, en op dat moment van het kaliber ‘openbaring’ is. In de ochtend ben je het of vergeten (was in dit geval misschien maar beter geweest), of is het briljante er van af (check). Geen idee hoe ik hier op gekomen ben, en zeker geen idee waarom ik het ook nog opschrijf ook. Misschien goed om deze te lezen na een biertje of een wijntje (of twee), om in de juiste (vakantie)stemming te komen.
En nee, ik heb geen schoenenfetish.
Bij mij zijn het horloges.

Ik heb ooit een training gedaan waarbij een van de onderdelen was om vanuit de frisse blik van een willekeurige metafoor te kijken naar jouw <vul hier relevante onderwerp in>. Blijkbaar heeft mijn hoofd dat deze vakantie ook gedaan, met wetenschap en schoenen. Nogmaals: ik heb geen idee waar dit vandaan komt.
‘De wetenschap’ is het paar schoenen; de drager van de schoenen staat dan symbool voor ‘de maatschappij’, lijkt me.
Hieronder een lijstje associaties, die jullie verder zelf mogen invullen, de meeste betekenissen lijken me wel duidelijk, van een of twee weet ik het zelf ook niet.

Om er nog iets van een serieuze en interactieve draai aan te geven: zet in de comments je eigen wetenschap-schoen-associatie, of werk je eigen wetenschap-metafoor uit.

– Er zijn vele verschillende soorten schoenen
– Err zijn nette schoenen en degelijke schoenen
– Maar er zijn ook goedkope slippers, die na een zomer alweer zijn versleten
– Je hebt tijdloze schoenen en schoenen die even in de mode zijn
– Soms duiken die een tijd later weer op als ‘retro’
– Schoenen kunnen te groot zijn, te klein of juist goed passen
– Schoenen kunnen nieuw zijn, en nog moeten worden ingelopen
– Dat levert soms blaren op
– Je hebt van die fijne vertrouwde ingelopen schoenen, die precies naar je voet zijn gaan staan
– Waar je hele afstanden op kunt lopen, of al hebt gelopen
– Schoenen kunnen ook versleten zijn, en aan vervanging toe
– Want ‘hakken-zolen’ kun je niet oneindig blijven doen
– Je hebt schoenen voor de vorm en schoenen voor de functie
– Zoals werkschoenen met stalen neuzen
– Of stiletto’s
– Kinderschoenen?
– En (retorisch) wie zijn in deze metafoor de schoenenpoetsers?

One thought on “Vakantieblogje: schoenen als metafoor van wetenschap

Leave a Reply

