Home

Natuurlijk is storytelling al een hele tijd hip & happening in de communicatiewereld, en diverse gremia binnen de TU Delft hebben zich er ook enthousiast op gestort, of zijn zich er enthousiast op aan het storten. Een paar mooie voorbeelden, en wat logistieke dingetjes.

Maar toch eerst snel iets over stories en de universiteit in het algemeen. Als er één organisatie is waar verhalen in overvloed te vinden zijn, is het wel een universiteit – dat maakt het vak communicatieadviseur op een universiteit zo boeiend (of zo gemakkelijk…?). Eigenlijk heeft iedere wetenschapper wel een bijzonder verhaal te vertellen, en (zeker in Delft) zijn er daarnaast meer dan genoeg studenten en studentenprojecten die dat ook hebben.
Let wel, ten overvloede: een ‘verhaal’ is niet hetzelfde als ‘nieuws’. Bij nieuws spelen allerlei journalistieke wetten een rol, en niet ieder verhaal heeft de door journalisten zo gewaardeerde actualiteitswaarde. Maar interessant zijn ze zeker wel, en in tegenstelling tot veel gewone bedrijven hebben we, naast ons gewone nieuws, dus een stortvloed aan verhalen om te vertellen.

Stories of Science
‘Wij van centraal’ hebben onze handen vooral vol aan de verhalen met die journalistieke nieuwswaarde. Het zijn vooral de faculteiten die de andere verhalen binnen hun organisatie aan het ontdekken en vertellen zijn. Voorloper binnen de TU is de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG), met hun Stories of Science. Ze hebben, naast een vaste tekstschrijver, zelfs een heus team van Story Chasers in het leven geroepen om die verhalen boven tafel te krijgen. (update 22/09/2016, in het online magazine verschenen nav het Jaarsymposium van SciCom NL beschrijven de collega’s uitgebreid hoe ze dit allemaal doen)

stories

Global Stories
Een ander Delfts verhalenplatform is Global Stories van het TU Delft Global Initiative – the platform, portal and booster of Science and Technology for Global Development at TU Delft. Ten tijde van schrijven staan er 22 verhalen van diverse wetenschappers, studenten en entrepreneurs op deze verzamelpagina.

stories global

TU Delta en Science Centre Delft
Van oudsher is universiteitskrant TU Delta natuurlijk ook een verzamelplek van verhalen, zowel journalistiek als achtergrond. Samen met het Science Centre Delft is TU Delta al een tijdje aan het experimenteren met videoverhalen via TU Delft TV.
Zij werken nu aan een nieuwe omgeving die ‘TU Delft Stories’ gaat heten, een app/webpage voor verhalen rondom de TU. Het is de bedoeling dat hier een mix van TU-verhalen uit de geschiedenis, het onderzoek en de actualiteit gaan komen. Meer ruimte voor meer (soorten) verhalen dus!

tutv

Interne uitdagingen
Stories zijn dus zeker hot & happening binnen de TU, en bijzonder is om te zien hoe diverse onderdelen van de TU Delft de verhalen aan het oppakken zijn. Ik zie wel meteen een paar ‘uitdagingen’, waar we al op meer of mindere mate mee aan het werk zijn.
Afstemming van de verhalen en het nieuws is er zo een: wat doet ‘centraal’ en wat doet de faculteit? Wat is ‘hard nieuws’ en wat is een verhaal, en wie gaat er mee aan de slag? Dat zijn we samen al werkenderwijs aan het ontdekken met de collega’s. We zijn onze samenwerking op een informele en constructieve manier aan het veranderen, en dat vind ik erg leuk.
Daarnaast houd ik persoonlijk veel van het samenbrengen van mensen en zaken, dus ik moet even slikken als ik zie dat er meerdere platfoms bezig zijn binnen de TU met hetzelfde format. De OCD-er in mij wil het liefst alles overzichtelijk op één centrale plek, maar hoe belangrijk is dat nou eigenlijk echt?

Doel-doelgroep van verhalen
Antwoord op die vraag hangt natuurlijk af van wat je wilt bereiken met het verzamelen van al die verhalen. Verschillende doelen, denk ik, niet uitputtend: uberhaupt ontdekken wie wat aan het doen is en waarom is al winst natuurlijk, niet alleen voor ons communicado’s, maar ook voor de wetenschappers onderling. Zij hebben vaak verrassend weinig kijk op wat anderen binnen de faculteit (laat staan universiteit) aan het doen zijn, en soms zijn er leuke onderwerpen te vinden om op samen te werken. Maar dan moet je wel weten wat de ander aan het doen is. Deze verhalen bieden daarvoor een zeer leesbare interne informatiebron.
Voor ons is het handig om te weten wie expert is op welk gebied wanneer we door journalisten gebeld worden voor het leveren van een expert. Of hij/zij een verhaal goed kan vertellen is in dat verband ook fijn om te weten.
De verhalen alvast paraat hebben om te delen met welke doelgroep dan ook (journalisten, politici, bedrijfsleven) op momenten dat het goed uitkomt (actualiteit, vraag) kan heel prettig zijn. Alert zijn op die momenten, en er snel op inspelen is dan wel vereist natuurlijk.
Of dat dan allemaal gebundeld moet zijn op één centrale plek? Als we maar weten waar al die verhalen staan? Immers: de doelen en doelgroepen wisselen per casus, en dan maakt het niet uit waar de verhalen precies staan, als je ze maar goed kunt vinden en delen met de doelgroep van dat moment?
Hmm, OK, het hoeft misschien dus niet allemaal gebundeld, maar mijn innerlijke OCD-er is toch niet helemaal overtuigd…

Grootste uitdaging
De grootste uitdaging is er trouwens niet eens eentje van organisatorische of logistieke aard. De grootste uitdaging is (nog steeds/altijd al geweest) om wetenschappers te laten beseffen welke verhalen nu eigenlijk interessant zijn voor een bredere groep mensen dan alleen de peers. Dit blijft het lastigst van alles, ook als het gaat om gewoon nieuws, want wat voor wetenschappers onderling interessant is, is dat zeker niet altijd voor een groter publiek, en wat een groter publiek interessant vindt, kan wetenschappelijk gezien slechts een bijzaak zijn*.
Deze uitdaging is van alle tijden in ons wetenschapscommunicatieve vak, dus zeker niet alleen van toepassing op dit huidige verhalentijdperk. Ogen en oren open houden wanneer we door de gangen van de universiteit lopen, en vooral veel praten met ‘onze’ wetenschappers is eigenlijk wat wij communicado’s vooral moeten doen om de verhalen en het nieuws naar boven te krijgen.
Daarnaast is het ook zaak van veel goede voorbeelden van verhalen/nieuws blijven geven aan wetenschappers, naast mediatrainingen/gastcolleges over media: ‘dit bedoelen we nou met nieuws/een goed verhaal’. Interne communicatie van de stories – CiTG doet dat onder andere via een heuse papieren verhalenbundel – helpt hierin zeker (een klein beetje) mee.**

* Klassiek voorbeeld is het filmpje bij het bericht over looprobot Leo. Vanaf ongeveer 1 minuut wordt het filmpje pas echt leuk – en ging daarom viraal – omdat de robot continu valt: een heuse slapstick. De wetenschapper wilde in eerste instantie alleen het eerste deel van het filmpje laten zien waarin de robot succesvol aan het stappen was, want daar ging het ten slotte toch om?

** Tijdens het tikken van de blog komt een mailtje binnen van een van de CiTG-collega’s. Zij waren benaderd door een wetenschapper die zijn mail begint met: ‘I have a story to tell!’. Hij gaat op expeditie in het Caribisch gebied, en had van diverse kanten gehoord van het Stories-platform. Het werkt!  🙂

01/09/2016 This just in: de faculteit Bouwkunde heeft inmiddels ook een pagina Research Stories: http://www.bk.tudelft.nl/onderzoek/research-stories/

bk stories

01/09/2016 Nu wil iedereen ineens… 🙂
Ook de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek heeft een verhalenpagina Spotlight http://www.lr.tudelft.nl/onderzoek/spotlight/

aero

20/12/2016 En onze faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen heeft sinds kort de pagina Check out our Science: http://www.3me.tudelft.nl/onderzoek/check-out-our-science/overzicht/

3me-check-out

29/03/2017 De collega’s van de Faculteit Industrieel Ontwerpen doen ook mee! Discover Design:
https://www.tudelft.nl/io/onderzoek/discover-design/

discoverdesign

03/07/2017 En ook de Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica doet mee, met EEMCS SCIENCE BLOG NODES: https://www.tudelft.nl/ewi/actueel/nodes/

nodes

Bewaren

Bewaren

Advertisements

2 thoughts on “Storytelling bij de TU Delft

  1. Pingback: Scientific storytelling via Instagram | RoyMeijer

  2. Pingback: ‘Hebben jullie een wetenschapper die wil reageren op een tweet van Elon Musk?’ | Wendy Dallinga

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s