Home

Deze tool heb ik te danken aan Deltares-collega Roeli Suiker, die een presentatie hierover – een tijdje geleden alweer – naar me doorstuurde: ‘Wellicht bevat deze ppt ook handige slides voor jullie om eens een keer te gebruiken in de mediatraining die jullie geven aan jullie mensen.‘.

The Message Box.

Een eenvoudig schemaatje, ontwikkeld door COMPASS, een Amerikaans adviesbureau op het gebied van wetenschapscommunicatie, te gebruiken door wetenschappers om hen te helpen tot de kern(boodschap) van hun onderzoek te komen. Toe te passen in iedere situatie waarin je het verhaal van jouw onderzoek moet uitleggen aan een specifieke doelgroep.

message box

Ik ben ‘m nu een tijdje aan het uitproberen in onze mediatraining, en hoewel ik ‘m zonder al te veel uitleg gebruik als handvat voor onze afsluitende interviewoefening, lijkt het schema dan al te helpen om een en ander concreter te krijgen, bij de een wel wat makkelijker dan de ander. Ik ben nu gaan bedenken hoe we ‘m beter kunnen inbedden in onze training.

Ik hoef er in deze blog verder ook niet veel meer over te melden of uit te leggen, en je hoeft er onze training ook niet voor te volgen, want COMPASS heeft een prachtige uitleg online gezet over The Message Box, die de 21 minuten kijken/luisteren echt meer dan waard is (link opent in een ander venster).

Naamloos

COMPASS Message Box introduction from COMPASS on Vimeo.

Wil je meer weten en er ‘s mee experimenteren, download The Message Box dan van de site van COMPASS, en lees vooral ook het bijbehorende hoofdstuk 8: https://www.compassscicomm.org/tools-resources

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen!

2 thoughts on “The Message Box – mooie tool om je boodschap scherp te krijgen

  1. Ik kan me nog goed herinneren dat we de box gebruikten bij het referendum over IJburg Amsterdam. Dat was in 1997. Na te lezen in: “IJburg, een terugblik” (Schoep & Van der Toorn, Amsterdam, 1997) ISBN90-76287-01-5

  2. Pingback: Deze vragen moet je beantwoorden, zelfs al stelt de journalist ze niet | RoyMeijer

Leave a Reply

