Home

Naast de verhalen over wetenschap, die steeds vaker door de Delftse faculteiten worden verteld, beginnen we ook steeds meer ervaring te krijgen met een andere manier van verhalen vertellen, namelijk met Instagram. En eigenlijk biedt dit platform een geweldige manier om te vertellen over het proces achter wetenschap, door meer van het wetenschappelijk proces te laten zien. Ik ben inmiddels groot fan geworden van deze vorm.

#theweekof
De TU Delft heeft een Instagramaccount, die we sinds een jaar of twee ‘uitlenen aan wetenschappers/studenten/staf. Ze krijgen de inloggegevens en mogen onder het kopje #theweekof een week lang hun veldwerk, hun meetcampagne, hun onthulling, hun feest, hun deelname aan een evenement, of gewoon hun Delftse leven in beeld brengen.
Klik op de screenshots hieronder voor het hele verhaal achter de gerelateerde #theweekof  – zo’n overzichtspagina is ook een aardige manier om het verhaal te bundelen trouwens.

jess

arjo

roos

Een groot voordeel van Instagram in deze opzet is dat je een week lang de tijd hebt om rustig je verhaal op te bouwen en uit te leggen wat je doet en waarom, en bijvoorbeeld welke apparatuur je daar voor nodig hebt. Je kunt zo verschillende aspecten van het onderzoek/voorbereidingen laten zien, maar je kunt zo vooral dus ook het (mensen)werk achter de wetenschap mooi in beeld brengen, inclusief de (vlieg)reis en het exotische eten.

on-the-way

boten2

food

Ik merk dat wetenschappers hier graag aan meedoen, onder andere ook omdat ze maar een weekje aan de ‘social media’ hoeven, en niet het gevoel hebben zich voor langer te hoeven binden aan een platform.
Enige voorbereiding gaat zitten in het bedenken welk verhaal je wilt vertellen, de opbouw in de loop van de week, en welke plaatjes daar goed bij zouden kunnen passen. Instagram laat zich verder makkelijk uitleggen, en foto’s maken met de smartphone is voor de meesten geen probleem.

Voor ons communicado’s is eigenlijk het grootste probleem om er op tijd achter te komen wie wanneer naar een bijzondere plek gaat, en hem/haar dus op tijd te kunnen vragen of ze die #theweekof zouden willen doen.

ready

En soms heb je geluk dat zo’n wetenschapper ook nog ‘s fotograaf is die gewoon heerlijk professioneel beeld schiet… 🙂

go

En als je helemaal geluk hebt, valt al het veldwerk in precies een week, en heb je een afgerond verhaal van het inpakken van de koffers tot en met de terugreis.

home-bound

Bewaren

Advertisements

2 thoughts on “Scientific storytelling met Instagram

  1. @Hilje dank!
    Volggroep is moeilijk te zeggen, begrijp ik van collega Simone. Je ziet de hoeveelheid likes op de screenshots, en je kunt er blijkbaar nog een m/v-verdeling uithalen, maar niet veel meer dan dat (correct me if I’m wrong!). Ik moet eerlijk zeggen dat me dat op dit moment niet zo heel erg boeit; is nu vooral nog experimenteren met wat werkt en niet.
    Wat je trouwens wel zag, is dat de posts van Hyperloop toch wat meer likes hebben gekregen dan de expeditiefoto’s: http://www.3me.tudelft.nl/actueel/social-media/overzicht-instagram/spacex-hyperloop-pod-competition/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s