Home

Ik bedacht net tijdens het uitlaten van de hond nog een reden waarom je als communicatieadviseur van een kennisinstelling je eigen wetenschappers zou moeten willen mediatrainen – een overtuigings-missie waarmee collega Michel van Baal en ik dit jaar zijn begonnen – : het kan uiteindelijk effectiever zijn dan het schrijven van een persbericht.

Het schrijven van een persbericht kost een beetje ervaren persvoorlichter iets van vier uur.

Het geven van een mediatraining voor drie a vier wetenschappers, met twee persvoorlichters (in de ideale situatie) kost een beetje ervaren persvoorlichter ook ongeveer vier uur (per persoon, want een beetje training kan in een dagdeel).

Een persbericht levert je wat media-aandacht op als ‘t goed is, plus hopelijk ook een goede band op met de betrokken wetenschapper. Is het een promovendus die meteen ergens anders gaat postdoc-en, dan is dat wel een beetje jammer misschien.

Een mediatraining levert je niet direct media-aandacht op, maar wel goede banden met die drie a vier wetenschappers (dus anderhalf a twee wetenschappers per persoon). Als het goed is, gaan zij je eerder inseinen wanneer ze iets nieuwswaardigs doen, en kun je ze als persvoorlichter makkelijker naar voren schuiven wanneer de actualiteit daar om vraagt. Hun mediaoptredens zijn uiteindelijk ook effectiever, omdat ze na een training een beetje beter weten hoe het spelletje gespeeld word. En wellicht daarom/daarna ook vaker gevraagd.

Persbericht vs mediatraining.
Korte termijn vs lange termijn.

Ik weet, het vergelijk is kort door de bocht, (en natuurlijk komen er wat extra uren kijken bij het geven van een training) maar dan nog: waar zou jij* liever je vier uur tijd aan besteden?

PS Maar hoe doe je dat dan, zo’n mediatraining geven? Volg daarvoor gewoon dit format van SciCom NL!

PPS De Gouden Tip: neem voor 2 a 2,5 dag per week een goede tekstschrijver in dienst, die de wetenschapsagenda en het schijven van de persberichten voor zijn/haar rekening neemt. Dan heb je zelf de handen vrij voor dit soort meer strategische zaken.

* Of je baas natuurlijk, als die niet zo van de inhoud, maar wel van dit soort cijfertjes is… 😉

Foto, origineel: Mike Mozart from Funny YouTube, USA (24 hours neon Sign)  

Advertisements

2 thoughts on “Persbericht vs mediatraining

  1. Pingback: Waarom wetenschappers niet willen meewerken aan een interview | RoyMeijer

  2. Pingback: 20 redenen waarom wetenschappers eigenlijk liever helemaal niet met journalisten willen praten - Blog - De Nieuwe Reporter - Journalistiek & Nieuwe Media

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s